Ladeanlegg for elbiler i sameier og borettslag
Hva skal man velge? Det kan være utfordrende å ha ansvar for bestilling og installasjon av ladebokser i et sameie- eller et borettslag, men det finnes hjelp å få.
·ca. 4 minutter lesetid

En laderådgiver kan gi verdifull hjelp når sameiet- eller borettslaget skal velge ladeløsning. Ian Bjørn Bednar og Tormod Berhein i Norsk elbilforening får mange henvendelser.
Foto: Jamieson Pothecary
Den samme utfordringen har sameier- og borettslag som allerede har ladebokser de må erstatte.
– Vårt råd til styrene i sameier- og borettslag er alltid å bruke uavhengige laderådgivere som ikke har bindinger til leverandører når de skal investere, sier senior laderådgiver i Norsk elbilforening Ian Bjørn Bednar.
Norsk elbilforening tilbyr uavhengig rådgivning, men det gjør også andre, kan Bednar fortelle.
– Vi har rådgivning for alle sameier- og borettslag over hele landet, sier han.
Rådgiverne i Norsk elbilforening gjør i hovedsak kun fysiske befaringer i Oslo og Viken, men det er mye de kan avklare fra kontoret i Oslo når styrene sender bilder av sikringsskap og en beskrivelse av anlegget de ønsker seg.
Bednar understreker at det er viktig å innhente flere anbud før man investerer i et ladeanlegg. Løsningen bør være bygget for å vare, og den bør kunne håndtere nye tjenester etter hvert som de kommer. Ikke minst er det viktig å sørge for tilstrekkelig ladekapasitet for å slippe dyre ombygginger av anlegget på et senere tidspunkt.
– Det er store prisforskjeller i markedet, og man må lage gode kravspesifikasjoner for å få et ladeanlegg som også har kapasitet og muligheter til å håndtere tjenester som kommer i fremtiden, sier han.
Innenfor samme runde med tilbudsinnhenting, kan man nesten finne 100 prosent forskjell fra den rimeligste til den dyreste.
– Vi hjelper folk med å lage kravspesifikasjonene, og peker til de leverandørene vi mener har gitt gode tilbud, legger han til.
Tryggere lading
– Vi anbefaler alle elbilister å lade med ladeboks, også de som har etablert ladepunkt på vanlig stikkontakt før dette ble forbudt for nye ladepunkter. – Det gir en langt tryggere lading, og er spesielt viktig for sameier og borettslag, sier Bednar.
For sameier og borettslag med felles garasje eller parkeringsplass anbefaler han å investere i felles ladeløsninger, men legger til at det krever planlegging og kunnskap.
– Når man etablerer et ladeanlegg i sameier- og borettslag, så må man sikre en infrastruktur som er god nok for fremtiden, sier han.
Kostnadene på felles infrastruktur skal deles på alle som har – eller kan få mulighet til parkering i sameiet eller borettslaget. I anlegg med felles infrastruktur, vil selve kostnaden for strømforbruket gå direkte til hver enkeltforbruker. Der en beboer har mulighet til å koble seg på egen sikring, belastes den enkeltes strømregning.
Anbefaler å kjøpe anlegget
– Vi har stort sett anbefalt kjøp av anlegg, og det er med tanke på at det har vært forholdsvis mye dyrere å leie anlegget over tid, sier Bednar.
Særlig oppfordrer Bednar styrene til å være oppmerksomme på vilkårene som stilles i leasingavtaler av ladeanlegg. Norsk elbilforening får fortsatt en del tilbakemeldinger fra sameier- og borettslag som ikke er fornøyde med avtalene de har inngått med leasingselskapene. I tillegg har de fått tilbakemeldinger på at kapasiteten i anleggene ikke var så høye som forventet.
En fordel med leasing kan være at leasingselskapet har ansvar for alt av garantier, og eventuelle krav om bytte av ladebokser hvis det skulle oppstå et problem.
– Men du betaler også premien for det, og det kan bli litt mye for å ha en løsning med leasing, selv om forskjellen i pris mellom et leaset og et kjøpt anlegg er blitt mindre de siste årene, sier han.
Billigere inne enn ute
En installasjon inne i en garasje er mye rimeligere enn et anlegg som står ute.
– Det kan ofte bli inntil dobbel kostnad for å montere et anlegg ute på grunn av behov for graving, stolper og slike ting. – I garasjer kan du ofte ha kortere strekk, du slipper graving og kan montere anlegget på veggen, understreker han.
Mot nye, åpne standarder i EU
På samme måte som det nå produseres standard ladeløsninger for mobiltelefoner og bærbare datamaskiner, jobbes det også med slike felles standarder for ladebokser til elbiler.
En utfordring den siste tiden har vært at flere leverandører av ladebokser har sluttet å levere til det norske markedet, enten fordi produsenten har gått konkurs, eller fordi konkurransen er så høy at de foretrekker å levere til andre markeder, sier Ian Bjørn Bednar.
Norsk elbilforening følger med på utviklingen, men ser at denne situasjonen kan skape problemer for videre drift av allerede installerte anlegg, og at det kan bli utfordrende å få tak i reservedeler. Valg av teknologi for ladeløsningen har også en betydning.
– Jeg håper at vi kan få åpne standarder på kommunikasjon fra ladeboksene, slik at det ikke er så viktig hvilken ladeboks du velger fordi boksene kommuniserer på samme åpne standard, understreker han.
Han kan fortelle at det skjer mye i EU på dette feltet.
– Det har nettopp kommet EU-standarder for kommunikasjon mellom bil og ladeboks, men vi mangler foreløpig standarder mellom ladebokser fra forskjellige produsenter og mellom ladeboks og driftsoperatør, noe han tror vil komme i løpet av 2025.
En annen spennende utvikling er at det nå også forskes på hvordan elbilen kan være en støtte til strømnettet, ikke bare en belastning.
Bli en trygg boligeier for kun 639 kroner i året
Som medlem i Huseierne får du gratis juridisk og byggteknisk rådgivning, samt tilgang på gratis kurs, kontrakter og gode rabatter hos våre samarbeidspartnere.
Nysgjerrig på hva mer du får i medlemskapet?
Se alle våre medlemsfordeler her!